تجزیه و تحلیل نقاشی ایرانی مکتب قزوین (نیمه دوم قرن دهم هجری). موضوع پروژه عملی: برداشتهای آزاد از فرهنگ تصویری قزوین
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شاهد - دانشکده هنر
- نویسنده حسن یوسفی
- استاد راهنما احمد نادعلیان حبیب الله صادقی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1381
چکیده
نقاشی ایرانی در اواسط قرن دهم هجری قمری پس از انتقال پایتخت به قزوین دچار تحول و دگرگونی شد. در این دوره تغییر و تحول تاریخی و سیاسی حاکم به نوبه خود در روند شکل گیری نقاشی تاثیر گذاشت . شیوه های متداول بر حسب نیاز جامعه ، و ر شد روزافزون حمایت طبقه اشراف و بازرگان از نقاشی ، باعث رقابت هنرمندان و همچنین رشد نقاشی تک پیکره نگاری و مرقعات تنظیم یافته به خوشنویسی و نقاشی شد. در این دوره همچنین شیوه نقاشی دیواری در تزئین کاخ و پرداختن به موضوعات باب روز که در آن زمان از اهمیت بارزی برخوردار شده بود، رشد تنگاتنگ تک پیکره نگاری با نقاشی دیواری و توجه به اوراق تک برگی تاثیرات قابل لمسی بر دیگر شیوه های مکتب های مجاور مشهد، شیراز و بخارا گذاشت. مکتب نقاشی قزوین در سه محور الف: تک پیکره نگاری .ب: نقاشی دیواری.ج: نقاشی نسخ خطی، رشد و نمو یافت که این سه محور در نیمه اول قرن 11 هجری قمری در اصفهان به نوع جدید تداوم یافت.
منابع مشابه
مکتب جبل عامل در فقه امامیه سیر تاریخی از میانه قرن هشتم تا نیمه دوم قرن دهم هجری
بی شک مکتب فقهی جبل عامل از مکاتب فقهی مهمی است که سهم به سزایی در رشد و پیشرفت تاریخ فقه شیعه داشته است . بطور کلی حلقه اتصال تاریخ فقه شیعه در قرون هفتم تا دهم هجری به شمار می آید. کشف و دستیابی به موقعیت مهم فقهی این مکتب و تاثیرات مکاتب فقهی در پیدایش آن و همچنین بررسی تاثیرات جبل عامل بر حوزه های فقهی بعدی و روشن ساختن موقعیت برخی از شخصیت های فقهی این دوره که در تاریخ فقه شیعی ناشناخته ما...
15 صفحه اولبرداشتهای تصویری دوزخ در ایران (از قرن 7 تا اواخر قرن 11 هجری قمری)؛ عنوان بخش عملی: نقاشی از کتاب سندبادنامه
در این رساله برداشت های تصویری از دوزخ در هنر ایران، مورد مطالعه قرار می گیرد که عموماً متعلق به دوره های ایلخانی، تیموری و صفویه می باشند. دوره ی ایلخانی با توجه به آزادی نسبی مذهبی حاکمانش، کتاب های مصور مذهبی مانند تاریخ طبری و جامع التواریخ،... را در بر دارد. در این آثار علاوه بر تأثیرات مذهب اسلام، انعکاس مذاهب بودایی و مسیحی نیز به چشم م یخورد، اما تصویر دوزخ در این آثار مشاهده نم یشود...
15 صفحه اولبررسی تصویری موضوع باغ در نقاشی ایران سده هشتم تا دهم هجری قمری
موضوع باغ از دیرباز برای ایرانیان اهمیتی زیاد داشته ، و بازتاب آن را در همه هنرها و باورهای ذهنی آنان می توان جستجو کرد. باغ بهترین درون مایه برای هنرمندان ایرانی بوده و آنان اغلب بهترین ذهنیت خود را در یک باغ متجلی می ساختند مقدس بودن باغ و بهشت به طرز چمشگیری در فرهنگ ایرانی نمایان است. به دلیل اهمیتی که این موضوع در هنر ایران و به خصوص نقاشی دارد، در این رساله سعی شده به پیشینه باغ در فرهنگ ...
15 صفحه اولنخبگان ایرانی و فعالیتهای علمی و فرهنگی آنان در عثمانی (قرن نهم و دهم هجری)
در این پژوهش، فعالیتهای علمی و فرهنگی نخبگان ایرانی در عثمانی از آغاز شکلگیری دولت عثمانی تا اوایل قرن دهم هجری مورد بررسی قرار میگیرد تا نشان داده شود که فعالیتهای علمی آنان چه تأثیری بر حیات علمی و فرهنگی عثمانی به جا گذاشت و در این دوره علمای سنتگرا چه واکنشی نسبت به عقلگرایان داشتند و نتایج آن چه بود. از دورۀ ایلخانان و حتی قبل از آن، ایران به عنوان کانون علمی محل ظهور علمای بزرگی در...
متن کاملنقش قرائت قرآن در ترجمه و تفاسیر ایرانی در قرن دهم هجری قمری
فصلنامه علمی ـ پژوهشی «تحقیقات علوم قرآن و حدیث» دانشگاه الزهرا(س) سال دوازدهم ، شماره1، بهار1394، پیاپی25 نقش قرائت قرآن در ترجمه و تفاسیر ایرانی در قرن دهم هجری قمری کریم پارچهباف دولتی [1] سیدمحمدعلی ایازی [2] سیدمحمدباقر حجتی [3] تاریخ دریافت:05/10/91 تاریخ تصویب:30/04/92 چکیده «علم قرائت» را میتوان یکی از مهمترین علوم قرآنی دانست که تأثیری مستقیم بر ترجمه...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شاهد - دانشکده هنر
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023